reacties:
Albatros Hengelspor...
bisnis is keihard,toen er geen internet was kon je spullen kopen in azie en het ...
Dreigende oorlog om...
nederland netten vrij!!! teken de petetie, ga naar www.schub.nu mischien worden...
Vissen met de schui...
ik heb de ondelijntjes gehaald moet ze alleen nog uit proberen ik vis inderdaad...
Knuffel voor voor s...
Ik geloof niet in de integriteit van beroeps vissers in het algemeen het is pakk...
Dropshotvissen op s...
ik vind dat die fluorcarbon zo stijf kun je dan niet iets zwaardere nylon gebrui...
Vissen met bodemloo...
wat een onzin verkondigd deze meneer hier in zn artikel over bodemvissen. Blijkb...
Winterse palingviss...
jongens, jullie kunnen zoveel praten en elkaar gek maken. maar lees eerst de reg...
Dreigende oorlog om...
ja en in Elburg word weer lekker met de zegen gevist door notabene een hobbyviss...
Weerhaken moeten ve...
Dat de Partij voor de Dieren niet gehinderd worden door enig kennis van zakken,i...
Vissen met de schui...
hey snoekbaarsvisser en snoekmisser... ik zelf gebruik bij het doodaasvissen op ...
Dreigende oorlog om...
de heer klop is vorige maand gepakt met 450 ilegalle fuiken!!!!!....lekker duurz...
Dropshotvissen op s...
om te voorkomen dat de snoek(baars) de lijn doorbijt wordt veelal fluorcarbon ge...
Dreigende oorlog om...
Hallo Sportvissers, jarenlang vis ik op snoekbaars, ik kwam regelmatig eens met ...
Dreigende oorlog om...
En het erge is nog dat hij bij de inspraakavond voor Natura 2000 met betraande o...
Lees en huiver ...
ze zijn al lang bezig kan in amstelmeer en omgevig geen snoek vangen jammer van ...
Lees en huiver ...
doet me goed dat er wat tegen zulke visserij wat gedaan wordt op de deze manier ...
Resultaten onderzoe...
ik zie regelmatig dat de aalscholver op me vis stekkie ook snoekbaars eet en dan...
Vissen met de schui...
beste mensen ik zit met een probleem ik vis veel met dropshot vangste oke zelf ...
Groot, Groter, Gio!...
tering die is groot is die ook zwaar of niet maar vang nog meer van deze kerels ...
Snoekbaars en licht
vet mooie vis hoe heb je die ooit gevangen en vang nog veel van de kerels doei
Dropshotvissen op s...
super leuk zeker beste marvin het is denk ik dan toch de techniek je moet inde...
Vaarbewijs voor ied...
Op zich is een vaarbewijs voor iedereen geen slecht idee: er varen tegenwoordig ...
Dropshotvissen op s...
super leuk!!!!!als je wat vangt!! ben al een week aan het dropshotten maar 0% re...
Vissen met bodemloo...
hoezo niet de effectiefst manier van vissen op snoekbaars? Op vele plaatsen is d...
Penvissen in maart
gruwlijk hoor die splitcane hengels zoek er nog steeds 1 voor de snoekbaars he...
Dropshotvissen op s...
wat ik nog vergeet tezeggen is het loodje kan een wartel lood of druppel lood zi...
Dropshotvissen op s...
ik vis al een lange tijd met dropshot alleen was het toen nog niet zo bekend m...
Snoekbaars en ecolo...
Zijn er reeds mogelijkheden onderzocht om snoekbaars uit te zetten in voormalige...
Snoekbaarsvissers h...
Ik heb de belangenbehartiging van het POS ook mogen aanschouwen. 1 staat goede r...
Mag de aalscholver ...
Het is gewoon ongedierte en ongedierte moet je bestrijden ,net als muizen en rat...
Mag de aalscholver ...
Dat .... gr... kl...vogeltje heeft g.... net al mijn vis uit e vijver gevreten,....
De BVSV stopt ermee...
Het is heel jammer om dit te moeten lezen. Ik onderstreep de berichtgeving, dat ...
De willekeur van wa...
Mijn god....
Snoekbaarsvissers h...
Wat een in en in triest verhaal. En wat een verdomd goed gedocumenteerd verhaal....
Snoekbaarsvissers h...
Lieve Snoekbaarsvissers ik verstaa uw niet..echt niet. Wacht op wat er gebeurt m...
Europarlement wil aalscholver aanpakken
Wednesday 05 November 2008

 Het Europees Parlement wil dat er een actieplan komt om het aantal aalscholvers in Europa drastisch te verminderen.

De vogels, die twintig meter diep kunnen duiken, vormen een bedreiging voor visstanden in Europa en voor de visserijsector.

Het Europarlement roept daarom de Europese Commissie op de EU-landen vrij te laten in de bestrijding van de aalscholver.


Nu is de vogel nog beschermd door de vogelrichtlijn uit 1979. CDA-Europarlementariër Cornelis Visser is ingenomen met het pleidooi van het EP. „Actie is nodig voor de visbestanden en daarmee voor de Nederlandse kustvisserij en de vissers op de binnewateren.”

De aalscholverpopulatie kan worden beperkt door eieren in de nesten te schudden of door ze met paraffine in te smeren. In beide gevallen betekent dat het einde van het nageslacht. Het aantal aalscholvers is de afgelopen 25 jaar in Europa vertwintigvoudigd tot bijna 1,8 miljoen vogels. Aalscholvers etenallerlei soorten zoet- en zoutwatervis. Ze halen bijna evenveel snoekbaars uit het IJsselmeer als de beroepsvissers, bleek onlangs uit onderzoek.

 

bron. telegraaf.nl

Commentaar (16)Add Comment
...
geschreven door Henk, November 08, 2008
Ze hoeven van mij niet allemaal dood.Een stuk of 6 mogen ze er van mij wel laten leven.Meer als zat,schijtlijsters. smilies/cool.gif
...
geschreven door Piet Friesland, November 08, 2008
Waarom heeft een vis meer rechten dan een vogel!

Ze halen bijna evenveel snoekbaars uit het Ijsselmeer als beroepsvissers, bleek onlangs uit onderzoek! Welk onderzoek?
Zijn in dat onderzoek ook cijfers meegenomen van de massas kleine snoekbaars die door het beroep als voer aan de meeuwen wordt gegeven? Ik ben voorbarig, maar denk dat het weer een eenzijdig onderzoek zal zijn geweest, waar het eigen belang moet gaan zegevieren!

Er zijn veel aalscholvers, maar werd net geleden niet iets gepubliceerd dat hun aantallen stabiliseerde!



...
geschreven door Robby, November 09, 2008
Eer er maatregelen gaan zijn is de schade reeds veel te groot.
Maar goed beter nog ooit ingrijpen dan te laten begaan. Hopelijk komt er nu een goed maat regel tegen deze dieren. Als dit zich maar niet tegen de vissers keert...
...
geschreven door Jan, November 11, 2008
Piet,

De vis heeft voor ons meer rechten omdat dit een vissite is en geen vogelsite en laten we met z'n allen eerlijk wezen als we zouden moeten kiezen.....?!

Dat er door deze zwarte gedaantes veel vis uit het IJsselmeer gehaald zal worden lijkt me duidelijk, jou opmerking aangaande massa's kleine vis die door de beroepsvissers dood weer terug worden gegooid is echter terecht.

Ik ben overigens ook erg benieuwd naar het betreffende rapport, is dit wellicht ergens te downloaden?

Wel ben ik het er mee eens dat het vast niet schadelijk zal zijn voor de visstand als we er versneld voor gaan zorgen dat er minder Aalscholvers komen. Op natuurlijke wijze gaat dit echter ook wel gebeuren als het werkelijk zo slecht zou gaan met de visstand als hier en daar wordt beweerd.
...
geschreven door @rno, November 11, 2008
Eerst zorgen beroepsvissers ervoor dat het gemiddelde formaat vis op 'aalscholver eating size' komt. Dan zorgen waterschappen voor een beter waterdoorzicht.
Als vervolgens de aalscholver aanschuift bij dit koningsmaal, moet deze dood worden gemaakt... Klinkt allemaal heel logisch.. not.

...
geschreven door Jan, November 12, 2008
Volgens mij heeft de toename van de Aalscholver juist te maken met het feit dat er simpelweg veel vis is, het formaat van de volgroeide vissen lijkt me daarbij van geen belang. De Aalscholvers zullen veelal de vissen tot 40 cm opeten, alhoewel er ook vissen tussen 40 en 50 cm uit de magen zijn gehaald bij onderzoek. Als het werkelijk zo slecht gaat met de vis(stand) zoals veel wordt beweerd dan zullen er ook op natuurlijke wijze weer vele duizenden gaan verdwijnen.
...
geschreven door Jan II, November 18, 2008
Eerst alles leegvissen en geen maat weten te houden net zolang totdat de ´vissertjes´ gesaneerd moeten worden tegen riante bedragen waar de belastingbetaler voor opdraait. Vervolgens moeten dieren die floreren door het juiste formaat witvis dat door overbevissing tot stand is gebracht het ontgelden. Hoog tijd dat vissers hun grote bek eens gaan houden en ander werk gaan zoeken. Wat een land!
...
geschreven door John, January 23, 2009
Afschieten die aalscholvers.
Als iets een plaag is geworden ,dan moet de mens ingrijpen.
Natuurlijk evenwicht bestaat helaas niet meer,zeker niet in Nederland.
De dieren activisten zullen wel weer een andere mening hebben en de auto in de
brand steken van de jager die mogelijk de opdacht krijgt om het aalscholver bestand weer op normaal niveau te brengen.
Die mensen (dieren- activisten)denken dat ze opkomen voor de natuur maar in feite hebben ze er de ballen verstand van.
...
geschreven door Arie, January 24, 2009
John, natuurlijk evenwicht bestaat niet meer omdat wij het geduld niet meer willen opbrengen om te wachten tot de natuur het evenwicht hersteld heeft.
Als we zelf het evenwicht verstoord hebben beginnen mensen als jij gelijk te roepen dat er ingegrepen moet worden. Als er maar genoeg mensen zijn die dat roepen gaat de politiek zich er mee bemoeien. Die gaan dan weer op ingrepen zitten broeden, waardoor het natuurlijk evenwicht nog meer verstoord wordt.
Voordeel daarvan is dat er weer veel arbeidsplaatsen worden gecreëerd. Eerst moeten er onderzoeken worden gedaan. Over de opzet van zo’n onderzoek moeten tig ambtenaren eerst nadenken en diverse keren vergaderen. Dat blijft niet bij één onderzoek, want vaak is het resultaat van een onderzoek dat er beter geen maatregelen genomen kunnen worden. Dat komt de politici niet zo goed uit, dus er komen net zo veel onderzoeken totdat er eentje is met een poltiek gewenst resultaat. Maatregelen moeten ook nog worden uitgevoerd. Daar heb je ook weer mensen voor nodig. Tot slot moet alles ook nog eens worden geëvalueerd.
Er is echter niemand die op het idee komt dat de oorzaken van het verstoorde evenwicht zouden kunnen worden aangepakt. Dat is kennelijk te eenvoudig.
Het is alleen jammer dat de kosten van dat alles moeten worden opgehoest door de belastingbetaler, dus mensen zoals jij en ik. Het eind van het liedje is dat we blijven zitten met een nog verder verstoord natuurlijk evenwicht. Niemand weet wat voor “plagen” zich dan weer voor zullen gaan doen. Dan begint de hele mallemolen van ambtenaren, onderzoekers en uitvoerders weer opnieuw.
...
geschreven door John, January 25, 2009
Arie,dus jij denkt dat het natuurlijk evenwicht zich in Nerderland herstelt als we maar lang genoeg wachten.Dit is natuurlijk onzin.Kijk bijvoorbeeld naar het wilde zweinen bestand op de velue, helemaal uit de hand gelopen omdat ze niet meer afgeschoten mogen worden.Want dat is zo zielig.Hoe moet het natuurlijk evenwicht zich hier herstellen ze hebben immers geen natuurlijke vijanden meer.
En die komen ook niet, hoelang we ook wachten.Aalscholvers hebben ook geen natuurlijke vijanden,(zeearend komt hier niet voor)hun aantallen zullen dus alleen maar toenemen.bovendien bevatten hun uitwerpselen zoveel zuur dat de boom waar ze in nestelen vrijwel zeker zal afsterven.Ik heb niets tegen aalscholvers maar wel tegen te veel aalscholvers.Nederland is gewoon te klein voor dergelijke hoeveelheden visetende vogels.Kijk maar eens op deze site .http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/actueel/1376/aalscholverproblematiek:_europese_aanpak.html
En wat die ambtenaren betreft,daar heb ik ook een hekel aan,maar zo werkt dat in nederland.
...
geschreven door John, January 25, 2009
Zwijnen sorry
...
geschreven door Arie, January 26, 2009
John, als er te veel wilde zwijnen komen krijgen ze op de duur wel degelijk te maken met natuurlijke vijanden. Alleen zijn die véél kleiner dan jij je voorstelt. Wat zou je denken van honger en ziekten?
...
geschreven door John, January 26, 2009
Nee dat is lekker diervriendelijk de hele populatie laten afsterven aan honger en ziekten omdat er te veel zijn.Of denk jij soms dat het gewenste aantal op deze manier over blijft.
Alleen de sterken blijven over en de natuur heeft zijn werk gedaan.Droom maar lekker verder.
...
geschreven door Arie, January 27, 2009
Ach John, op die manier is het al honderdduizenden jaren (goed) gegaan. Wie ben ik om dan te veronderstellen dat ik het beter zou kunnen?
...
geschreven door John, January 30, 2009
Zucht.Wat ik al de hele tijd probeer duidelijk te maken is dat de natuur zichzelf niet meer kan herstellen,zoder hulp van de mens.En ja het is al 100000 jaren goed gegaan maar de laatste 200 niet meer. Er eerst een zooitje van maken en dan zeggen zoek het maar uit.
In ieder geval is er met overweldigende meerderheid 558 voor en 7 tegen gestemd en gaat men het aalscholverprobleem aanpakken.
...
geschreven door Arie, January 30, 2009
John, denk je nu echt dat in de afgelopen 100.000 jaren er geen pieken en dalen zijn opgetreden in bestanden? De afgelopen jaren zijn we alleen maar ongeduldiger geworden.
We kunnen onszelf veel wijsmaken, maar de natuurwetten werken nog steeds voor de volle 100 %. Ik ben het met je eens dat een overweldigende meerderheid voor heeft gestemd, maar dat betekent niet per definitie dat die meerderheid het gelijk aan haar zijde heeft. De geschiedenis heeft hiervan voorbeelden genoeg.

Schrijf commentaar
quote
bold
italicize
underline
strike
url
image
quote
quote
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley
Smiley

security code
Schrijf de volgende tekens


busy